maandag 9 maart 2009

Specialisme: Procesbegeleiding bij Bouwen

Het venijn zit in de staart. Maar het verstand toch echt in de kop, denk ik dan.

Voorafgaand aan een bouwproject écht de tijd nemen om de toekomstige gebruikers te bevragen en te betrekken is vraagt discipline. Er bestaat vaak een houding van: Er is toch nog tijd genoeg?

Een organisatie dient goed te kunnen omschrijven wat ze willen en dat ook in de tijd te kunnen projecteren; een bouwproces duurt al snel twee jaar. Na het inhuizingsjaar kun je dan pas zeggen of het allemaal goed is. Drie jaar vooruitkijken is dan wel het minimum.

En beschrijven we in een programma slechts harde getallen? Aantallen vierkante meters, hoeveel toiletten, werkplekken of vergaderzalen, klaslokalen, aula's etc..

Ja, natuurlijk. Een ontwerp dient tenslotte ooit concreet te worden. Maar daar bljft het niet bij!

Voorafgaand daaraan wordt de functie van de huisvesting beschreven. Tenslotte heeft een organisatie met haar huisvesting een doel, maatschappelijk of commercieel.
Door de relatie met dat doel goed in het vizier te houden kunnen er met meer inzicht keuzes worden gemaakt. Keuzes die later ook weer goed uit te leggen zijn door de gebruikers zelf. Want zij staan centraal.

En daarover praat ik graag met u verder.

Hieronder een illustratie die aangeeft dat de inrichting van een gebouw "slechts" een resultante is van de beantwoording van vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 

blogger templates | Make Money Online